Dążenie do samodzielności jest potrzebą rozwojową każdego dziecka. Samodzielność w Planie Daltońskim oznacza, że dzieci same rozwiązują problemy, same wykonują zadania, poszukują właściwych rozwiązań i uczą się poprzez praktyczne działanie. Dzieci chętnie podejmują wyzwania, są zmotywowane ponieważ z chęcią podejmują działania wymagające od nich aktywności. Rozwijanie samodzielności uczy i pozwala mierzyć się z własnymi możliwościami. Dzieci dokonują refleksji nad własnymi działaniami, przez co doskonalą umiejętność rozwiązywania problemów w sposób samodzielny lub we współpracy z innymi. Nasze przedszkolaki, w codziennych działaniach, są samodzielne w trakcie zajęć dydaktycznych, w czynnościach samoobsługowych, w podejmowaniu decyzji – świadomie planują, w poszukiwaniu i dochodzeniu do rozwiązań poprzez praktyczne działanie. Przykładem praktycznych działań w przedszkolu są min. codzienne posiłki. Dzieci samodzielnie nakrywają do stołu a po skończonym posiłku samodzielnie sprzątają. Podczas uroczystości przedszkolnych nakrywają i dekorują stoły. Są samodzielne podczas czynności samoobsługowych w łazience. Samodzielnie ubierają się i rozbierają w szatni. Na zajęciach kulinarnych samodzielnie przygotowują miejsce pracy, niezbędne składniki, przygotowują potrawy, sprzątają po zakończonej pracy. Dbają o ogródki przedszkolne, sadzą kwiaty i warzywa, podlewają rośliny. Samodzielnie opiekują się kącikami w sali i poza nią. Nasze przedszkolaki wykazują się też samodzielnością podczas zadań badawczych oraz zadań terenowych. Wszystkie zadania wykonują z wielkim zaangażowaniem. Samodzielna praca bardzo dobrze działa na motywację, stanowi także ważny czynnik dydaktyczno – organizacyjny.
W każdym nowo utworzonym artykule pokaże się wpisany tutaj tekst. Wpisz więc tutaj domyślną treść nowego artykułu lub instrukcję dodawania nowego artykułu dla swojego klienta.
tel. 54 3070262
kom. 502037685
szkola@zbrachlin.pl
Zespół Szkół
im. I. J. Paderewskiego
w Zbrachlinie
Zbrachlin 16
87-731 Waganiec