Kolorowy  Tydzień

Kolory dnia to jeden z elementów wizualizacji, który służy organizacji życia przedszkolnego. Każdy dzień tygodnia ma przypisany swój kolor;

 poniedziałek – czerwony

wtorek – niebieski

środa – pomarańczowy

czwartek – zielony

piątek – żółty

sobota – różowy

niedziela – fioletowy

Dyżurny” strażnik czasu” każdego dnia wspólnie z innymi ustala dzień tygodnia i przesuwa suwak na odpowiedni kolor symbolizujący dany dzień. Starsze grupy dodatkowo przekreślają dzień na kalendarzu ściennym.

Lista  Obecności

Na tablicy obecności umieszczone są  imiona dzieci lub zdjęcia dzieci. Tablica podzielona jest na dni tygodnia /kolorowe dni/. Każde dziecko po przyjściu do przedszkola zaznacza swoją obecność. Obok używając magnesów, emotikonów  symbolizujących określoną emocję, sygnalizują swój aktualny stan emocji. W dowolnym momencie w ciągu dnia mogą zmienić oznaczenie, w zależności od tego jak zmienia się ich samopoczucie. Pomaga to dzieciom w rozpoznawaniu i nazywaniu emocji.

Plan Dnia

Ważnym punktem wizualizacji, dającym dzieciom przewidywalność jest tablica z planem dnia. Na tablicy znajdują się: piktogramy z aktywnościami, zegary z zaznaczonymi godzinami poszczególnych aktywności oraz kropka, która oznacza czynność wykonywaną w danym momencie. Codziennie rano planujemy wspólnie z dziećmi działania na dany dzień. Dyżurny „strażnik planu dnia” zaznacza wykonane czynności, a  dzieci dzięki temu  doskonale wiedzą, co jeszcze wydarzy się tego dnia.

Kalendarz Pogody

Obok wizualizacji wydarzeń rocznych, planu miesiąca, wizualizacji tygodnia oraz planu dnia funkcjonuje jeszcze w naszym przedszkolu kalendarz pogody. Każdego dnia zaznaczamy aktualną pogodę. Przedszkolaki uczą się odczytywać prognozę pogody i dopasowują odpowiedni symbol przedstawiający warunki atmosferyczne. Dzięki temu dzieci potrafią dopasować ubranie do aktualnej pogody.

Dyżurni

Kolejna wizualizacja to tablica dyżurów. Na początku tygodnia, w każdy poniedziałek wybieramy dyżurnych. Wykorzystujemy do tego obrazki przedstawiające daną czynność lub przedmiot związany z tą czynnością. Konkretne zadania umieszczamy obok wizerunku dziecka lub przypinamy wizytówkę z imieniem dziecka. Dyżurnych nazywamy „strażnikami…”. Najczęściej konkretny dyżur pełnią dwie osoby, co sprzyja rozwijaniu współpracy.

Sygnalizator

Sygnalizator pozwala na organizowanie pracy przy użyciu metody przeniesionej uwagi. Na sygnalizatorze znajdują się trzy kolory, które mają różne znaczenie;

czerwony – pracuję sam; w tym czasie każde dziecko skupia uwagę na treści zadania i samodzielnie próbuje zrozumieć polecenie,

żółty – konsultuje się z kolegą z pary daltońskiej, oznacza to czas na rozmowę z kolegą i możliwość zapytania innych rówieśników, zwrócenie się do nich z prośbą o pomoc.

zielony – proszę o pomoc nauczyciela. Nauczyciel udziela pomocy wtedy, gdy samodzielne próby zrozumienia rozwiązania zadania z kolegą nie są wystarczające.

Tablica zadań

Tablica zadań składa się z kilku elementów: imiona lub zdjęcia dzieci z danej grupy, zadania zaplanowane dla przedszkolaków tzn. ich symboliczne oznaczenia oraz miejsca, w których dzieci zaznaczają wykonane zadania przy użyciu  kolorowych magnesów.

W każdy poniedziałek omawiane są zadania edukacyjne na dany tydzień. Decyzja o dniu i czasie wykonania zadania należy do dzieci. Przedszkolaki zaznaczają planowany dzień na wykonanie zadania oraz faktyczny dzień wykonania zadania poprzez umieszczenie na tablicy magnesów w kolorze danego dnia.

Instrukcje

Ważnym elementem jest wizualizacja działań dzieci. Przedszkolaki bardzo chętnie korzystają z instrukcji.

Instrukcje czynnościowe – to wizualizowane etapy określonych zadań. Wykorzystując instrukcje dzieci podejmują samodzielnie aktywności. Instrukcje czynnościowe pokazują dzieciom aktywności, które trzeba wykonać ”krok po kroku”. Przejrzystość instrukcji umożliwia dzieciom samodzielne osiągniecie celu. Instrukcje do wykonywania prac plastycznych zawierają od 5 do 8 kroków przedstawionych w formie plakatów.

- narzędzia i materiały potrzebne do wykonania pracy,

- istotne etapy pracy,

- prezentacja efektów końcowych.

Nasze Pary – pary do współpracy

Do wizualizacji współpracy służy tablica „Nasze Pary”. Para daltońska to mały zespół składający się z dwójki dzieci, współpracujący ze sobą przez cały tydzień. Pary losujemy w każdy poniedziałek. Zmiana par daje dzieciom możliwość kontaktu i lepszego poznania kolegów i koleżanek w grupie.    

Kalendarz urodzin

Urodziny to ważny moment w życiu każdego przedszkolaka. Wizualizacja kalendarza urodzin polega na podziale na dwanaście miesięcy. Dodatkowo nazwy miesięcy wiosennych, letnich, jesiennych i zimowych oznaczamy wspólnym kolorem. Dzieci w ten sposób szybko uczą się pór roku oraz miesięcy. Do każdego miesiąca dodajemy zdjęcia lub imiona  dzieci, które obchodzą urodziny w przestrzeni czasowej roku. Tak oto przedszkolaki mają możliwość kontroli nad tym, to  obchodzi urodziny  w najbliższym czasie.

Zegar Daltoński

Zegar daltoński – kolorowy zegar, który pomaga dzieciom w zrozumieniu pojęcia czasu. Tarcza zegara podzielona jest na cztery kolory symbolizujące upływający czas. W trakcie zaplanowanej czynności dzieci ustalają czas na wykonanie zadania lub danej czynności.

Powrót

20 sierpnia 2024

Wizualizacja

W każdym nowo utworzonym artykule pokaże się wpisany tutaj tekst. Wpisz więc tutaj domyślną treść nowego artykułu lub instrukcję dodawania nowego artykułu dla swojego klienta.

 

BIP

Skrzynka podawcza

Poczta

tel. 54 3070262

kom. 502037685

szkola@zbrachlin.pl

Zespół Szkół
im. I. J. Paderewskiego
w Zbrachlinie

Zbrachlin 16
87-731 Waganiec